Odplienkovanie: ako zistiť, že je dieťa už pripravené?
27 októbra, 2023Detská kreativita je schopnosť detí vytvárať nové nápady, riešiť problémy, vyjadrovať sa a premýšľať kreatívne. Je to dôležitý aspekt celkového rozvoja dieťaťa už v jasliach. Rozvoj kreativity u detí je dôležitý pre ich celkový intelektuálny, emocionálny a sociálny rast. Spoznajte, ako sa maľovanie v montessori prostredí stáva súčasťou celkového individuálneho a kreatívneho rozvoja detí.
Maľovanie, ako spôsob rozvoja kreativity
Deti majú obrovskú predstavivosť a kreativitu, takže možnosti maľovania sú skoro nekonečné! V jasliach a materských školách sa každodenne venujú týmto aktivitám, pretože je to doležité pri rozvoji kreativity, ale aj vyjadrení pocitov. V materských školách existuje mnoho spôsobov maľovania a rôznych materiálov, ktoré môžu deti používať na vyjadrenie svojej kreativity. Tu sú niektoré z možností:
- Vodové farby: Sú vhodné pre malé deti a ponúkajú možnosť maľovať na papier, kartón alebo iné povrchy. Sú vodou rozpustné a umožňujú ľahké miešanie farieb.
- Farebné ceruzky: Ceruzky sú vhodné pre detailnejšie práce. Deti ich môžu používať na kreslenie, maľovanie a farbenie.
- Pastelky: Pastelky umožňujú vytváranie jemných a farbistých obrazov. Sú vhodné pre deti, ktoré majú radi intenzívne farby.
- Temperové farby: Sú hustejšie ako vodové farby a môžu byť použité na maľovanie na rôzne povrchy, vrátane papiera, dreva alebo textílií.
- Gouache farby: Podobné ako vodové farby, ale s hustejšou konzistenciou. Sú vhodné na krytie a umožňujú vytváranie textúr a vrstiev.
- Digitálne maľovanie: S nástupom technológií sa v škôlke môže využívať aj digitálne maľovanie na tabletoch alebo počítačoch. Deti môžu vytvárať digitálne umelecké diela pomocou špeciálnych aplikácií.
- Na plátno: V škôlke je možné ponúknuť deťom aj skúsenosť s maľovaním na plátno. Táto forma umenia je vhodná pre staršie deti a umožňuje väčšiu kreatívnu slobodu.
- Prstami: Pre malé deti je maľovanie prstami skvelým spôsobom na spoznávanie farieb a textúr. Deti môžu vytvárať jednoduché obrazy pomocou svojich rúk.
- Na kamene: Maľovanie na kamene je zaujímavý spôsob, ako kombinovať umenie s prírodnými materiálmi. Deti môžu maľovať obrázky alebo tvary na hladké kamene.
- So soľou: Maľovanie so soľou je nekonvenčný spôsob maľovania, pri ktorom sa na farby pridáva soľ. Vytvára to zaujímavé textúry a efekty.
- Maľovanie balónom, magnetkami, ľadom, ovocím a zeleninou, kockami, plastovou fľašou, špongiami, špagátom, vidličkou, sprejovacou fľašou, rolkou z papiera, pierkami, metlou, autíčkami, bublinkovou fóliou, korkom od vína, rôznymi časťami tela, farby sa dajú fúkať cez slamku. Maľovať sa dá tiež čajovými sáčkami, zubnou kefkou, guličkami pom pom, vatovou tyčinkou do uší, mušľami, gumičkami, kvetmi, kameňmi, konármi, špagetami, sušičom na šalát …
Toto nie je úplný výpočet možností toho, s čím všetkým sa dá maľovať. Deti napríklad milujú prstové farby a to, keď sa môžu zamazať. Je dôležité ponúkať rôzne možnosti maľovania, aby deti mohli objavovať a experimentovať s rôznymi materiálmi a technikami. To podporuje ich kreativitu, vývoj výtvarných schopností a v konečnom dôsledku rozvoj ich mozgu. Viete, že v tomto období sa rozvíja nielen kreativita, ale ľahšie prebieha aj výučba cudzích jazykov? Prečítajte si, ako sa dieťa do 6 rokov učí cudzí jazyk.
Ako sa podporuje kreativita v Montessori škôlke?
V montessori škôlkach je maľovanie jednou z kreatívnych aktivít, ktoré podporujú rozvoj detí. Maľovanie nie je len umelecká činnosť, ale aj spôsob, ako deti komunikujú, vyjadrujú svoje myšlienky a rozvíjajú svoje jemné motorické zručnosti. Tu sú niektoré spôsoby, ako sa maľovanie integruje do montessori prostredia:
- Sloboda voľby: Deti podľa montessori prístupu majú voľbu, kedy a s akými materiálmi chcú pracovať. To zahŕňa aj čas na maľovanie. Dáva sa im možnosť slobodne vybrať farby, štetce a iné potrebné nástroje.
- Samostatnosť: Maľovanie v montessori škôlkach sa podporuje prostredníctvom pripraveného prostredia, kde sú dostupné všetky potrebné materiály a nástroje. Deti sa učia byť samostatné, keď si vyberajú a organizujú svoje pomôcky na maľovanie.
- Experimentovanie s farbami: Deti majú možnosť experimentovať s rôznymi farbami a kombináciami. Montessori pedagógovia môžu pripraviť špeciálne farby, ktoré deti môžu miešať a objavovať nové odtiene.
- Podpora senzorických skúseností: Maľovanie v montessori prostredí zdôrazňuje aj senzorické skúsenosti. Deti majú možnosť pracovať s rôznymi povrchmi, ako je papier rôznych textúr alebo iné materiály, čo prispieva k ich senzorickému rozvoju.
- Zameranie na proces, nie na výsledok: Dôležitým aspektom maľovania v montessori škôlkach je zameranie na proces tvorby, nielen na konečný výsledok. A tak štýlom zmýšľania cesta je cieľ, deti sú povzbudzované k tomu, aby si užívali samotný akt maľovania a experimentovania s farbami, bez veľkého dôrazu na to, čo vytvárajú.
- Inšpirácia z prírody a okolia: Montessori prostredie často inšpiruje deti prírodnými a predmetmi každodenného použitia. Maľovanie môže zahŕňať motívy z prírody a prostredia okolo nich, čím sa podporuje pozorovanie a kreatívne spracovanie tém.
- Podpora komunikácie: Maľovanie je aj spôsobom, ako deti komunikujú svoje myšlienky a pocity. Montessori prostredie podporuje otvorenú komunikáciu, kde sa deti učia vyjadrovať svoje nápady aj prostredníctvom umenia.
V Montessori škôlkach je maľovanie vnímané nielen ako umelecká činnosť, ale aj ako prostriedok na podporu celkového rozvoja detí. Je súčasťou prístupu, ktorý poskytuje deťom priestor na sebarealizáciu, kreativitu a individuálny rozvoj. Montessori vzdelávacia metóda vytvára prostredie, ktoré podporuje rozvoj dieťaťa ako celku, a to vrátane jeho kreativity, zvedavosti a schopnosti samostatného učenia.